Şi Maria a zis: „Sufletul meu măreşte pe Domnul, şi mi se bucură duhul în Dumnezeu, Mîntuitorul meu, pentrucă a privit spre starea smerită a roabei Sale. Pentrucă Cel Atot Puternic a făcut lucruri mari pentru mine. Numele Lui este sfînt, şi îndurarea Lui se întinde din neam în neam peste cei ce se tem de El. El a arătat putere cu braţul Lui; a risipit gîndurile, pe cari le aveau cei mîndri în inima lor. A răsturnat pe cei puternici de pe scaunele lor de domnie, şi a înălţat pe cei smeriţi. Pe cei flămînzi i-a săturat de bunătăţi, şi pe cei bogaţi i-a scos afară cu mînile goale.
(Evanghelia dupa Luca 1:46-53)
Textul evanghelistului Luca ne prezinta cantarea cu care Maria a raspuns la intalnirea cu ingerul care a anuntat-o ca Dumnezeu are un plan deosebit cu viata ei. De-a lungul istoriei au existat oameni a caror texte au avut un impact deosebit asupra lumii. Un asemenea exemplu este Manifestul comunist al lui Karl Marx, o analiza care a contribuit la formarea ideologiei ce a stat la baza sistemelor comuniste totalitare. Pentru mai bine de jumatate de veac numeroase tari si popoare au fost afectate de acest sistem politic. Poate oare fi la fel de “periculos” pentru lume acest cantec al Mariei, o adolescenta din Orientul mijlociu, intr-o lume in care ea nu putea avea o pozitie de autoritate? Maria era femeie si pentru ca era si insarcinata fara ca sa fie casatorita se gasea in situatia de a fi respinsa si condamnata atat de familia ei cat si de societatea din care facea parte.
Acest text, preluat de credinciosii crestini de-a lungul veacurilor a fost considerat de mai multe ori ca avand un potential revolutionar. In urma cu 100 de ani, William Temple care era Arhiepiscop de Cantebury, a atentionat misionarii englezi din India sa nu citeasca textul acesta in public deoarece se temea ca ar putea fi inteles ca o chemare la revolutie si crestinii se aflau sub suspiciunea ca ar promova anarhia.
Intrebarea ce se pune pentru noi, astazi este daca in timpul sarbatoririi nasterii Mantuitorului cantarea Mariei ne poate inspira sa urmam viziunea pe care vestea adusa de inger a generat-o in sufletul si intelegerea ei. Aceasta viziune se confrunta cu indiferenta ce caracterizeaza lumea noastra cand este vorba de Dumnezeu, indiferenta care uneori se reflecta chiar si in viata bisericilor.
Ispita izolarii de lume si de problemele sale este o amenintare permanenta nu numai pentru relevanta mesajului bisericilor crestine, dar si pentru puterea care trebuie sa insoteasca mesajul acestora.
Uneori indiferenta fata de realitatea nevoilor lumii poate fi rezultatul unor dorinte pioase sau chiar spirituale. Intrebarea este insa cum implineste Dumnezeu viziunea aceasta de transformarea lumii? Maria intelege ca Dumnezeu a hotarat sa se arate in Hristos, venind in lume pentru a fi prezenta care transforma. Transformarea adusa de prezenta lui Hristos cel intrupat este cea mai mare revolutie pe care a trait-o lumea.
Adolescenta din Israel de acum doua mii de ani a inteles din vestea ingerului ca Dumnezeu o cuprinde si pe ea in revolutia Sa. Fara sa fi cercetat istoria, fara sa fi facut studii politice sau sociologice si fara experienta in economie, Maria recunoaste ca Dumnezeu poate face o revolutie care sa transforme lumea.
Dumnezeu face o revolutie morala prin care a arătat putere cu braţul Lui; a risipit gîndurile, pe cari le aveau cei mîndri în inima lor. Lumea dorita de Dumnezeu este o lume careia ii pasa de cei slabi si marginalizati si nu numai cei care sunt mandri in inima lor. In viziunea sociala propusa, autoritatea nu este una a dictaturii, ci a slujirii semenilor pentru ca Dumnezeu a răsturnat pe cei puternici de pe scaunele lor de domnie, şi a înălţat pe cei smeriţi. Economia lumii pe care o doreste Dumnezeu nu cauta doar profitul cu orice pret, ci este preocupata in primul rand de cei a caror existenta este amenintata deoarece Dumnezeu pe cei flămînzi i-a săturat de bunătăţi.
Oranduirile politice incerca sa gaseasca solutii prin care sa transforme lumea. In acelasti timp stim ca Dumnezeu are un scop pentru lumea pe care a creat-o si un scop care este realizarea Imparatiei Sale. Evanghelia are un impact spiritual dar si politic, social si economic. Din acest motiv, biserica participa la transformarea lumii potrivit scopului lui Dumnezeu.
Cu ocazia sarbatoririi nasterii Mantuitorului Isus Hristos, cantarea Mariei ne aduce aminte ca Dumnezeu a ales sa se implice in lume, intrupandu-se ca un prunc. Dragostea lui Dumnezeu este aducatoare de speranta deoarece marturisese aceasta actiune divina in lume dar, este in acelasi timp, o provocare pentru implicarea comunitatii de credinciosi in transformarea lumii potrivit scopului lui Dumnezeu.
Otniel Ioan Bunaciu
22 decembrie 2014