3

EXPLICAȚII BIBLICE 10 IUNIE

Data 10 iunie 2018

Temă: Familia – imagine a ordinii divine

Text: Efeseni 5:21-33

Verset de aur: 1 Corinteni 14:13

Ideea centrală: Pentru ca o familie să funcționeze bine, ea trebuie să aibă o anumită structură de funcţionare. Când familia urmează modelul de conducere prezentat în Scriptură, ea este o imagine a relaţiilor dintre Cristos şi Biserică. 

Explicaţii contextuale și exegetice 

În orice comunitate umană este nevoie de o structură de conducere, altfel nu se poate ajunge decât la haos. Într-un sens,o comunitate mai mică este și familia,și de aceea, are nevoie de o structură de conducere. În ceea ce privește organizarea comunităților mari, oamenii continuă să se întrebe dacă cea mai bună formă este democrația sau dictatura? Pe de altă parte, întrebarea aceasta o întâlnim și în familie. Dictatura soțului sau a soției? Fiecare face ce vrea? Apostolul Pavel inspirat de Duhul Sfânt oferă o altă variantă: (v. 21) „Supuneţi-vă unii altora în frica lui Hristos.”

Soluția oferită de apostolul Pavel este o supunere reciprocă, dar făcută cu respect (cuvântul frică aici poartă ideea de respect). Însă respectul acesta nu este în primul rând față de persoana căreia i te supui, ci față de Domnul Cristos. Ce înseamnă lucrul acesta? Înseamnă că Domnul Cristos deleagă responsabilitățile persoanei pe care El o crede cea mai potrivită pentru acele responsabilități.

Când pierdem respectul pentru Domnul, începem să vorbim mai mult despre drepturile decât despre responsabilitățile noastre.

Principii fundamentale despre familie

Citind ceea ce spune Scriptura în Efeseni despre familie, descoperim câteva principii generale foarte importante.

Căsătoria este unirea dintre un bărbat și o femeie.

În Cristos bărbatul și femeia sunt egali ca valoare, dar au identitate şi roluri diferite. Astfel: ambii au responsabilități, dar responsabilităţi difrite. Ambii se bucură de privilegii.

Potrivit cu planul lui Dumnezeu, atunci când un bărbat și o femeie se căsătoresc cei doi devin una – adică o familie. Efeseni 5 arată că familia trebuie să oglindească ordinea pe care Dumnezeu a întipărit-o în relaţia dintre Hristos si Biserică. Aşa după cum Hristos este rânduit de Dumnezeu să fie Capul Bisericii, tot aşa bărbatul este rânduit să fie capul şotiei. 

Adesea această afirmație este greșit înțeleasă, abuzată sau neglijată și atunci când se întâmplă unul din aceste lucruri există consecințe. În continuare vom privi la felul în care trebuie să funcționeze familia potrivit planului divin.

Supunerea în familie

De la v.22-24, Pavel se adresează direct soției spunându-i să fie supusă soțului ca Domnului și în toate lucrurile. Oare această afirmație încurajează o dictatură a soțului? Nicidecum. O idee absolut revoluționară prezentată aici de Pavel este că fiecare femeie ar trebui să se raporteze la soț exact cum se raportează la Cristos. Imaginează-ți cum ar putea funcționa o familie în care soția își tratează soțul ca pe Cristos. Care bărbat nu ar vrea să fie căsătorit cu o astfel de femeie? „Dar soțul meu nu este Cristos” va spune femeia. Pavel nu condiționează spunând: „dacă el este asemenea lui Cristos să fie supusă”, ci pur și simplu spune să te supui ca Domnului.

Fetele nu ar trebui să se căsătorească cu un bărbat pe care să nu îl pot respecta și căruia nu i se pot supune ca Domnului.

Sacrificiul în familie

De la v.25 Pavel se adresează bărbaților. Ușor de observat că Pavel folosește mult mai multe cuvinte pentru bărbați decât pentru femei. Ideea accentuată de el este dragostea jertfitoare a soțului.

Ceea ce face Pavel este revoluționar deoarece în cultura greacă tema de discuție era: responsabilitățile soției și drepturile soțului. Pavel este revoluționar când folosește multe cuvinte pentru a prezenta responsabilitățile soţului fără a aminti nimic despre privilegii.

Asta face, de fapt, Cristos. El arată că și cel care conduce are responsabilități, nu doar cel care urmează. De fapt, Isus ne arată că soţul are responsabilități mai mari decât soţia. Așadar, un soț are responsabilități mult mai mari față de soție decât soția față de soț. Care este cuvântul ce însumează cel mai bine responsabilitatea soțului față de soție? Iubire. Dar nu orice fel de iubire. Modelul iubirii este cel al lui Cristos față de biserică.

– O iubire care sacrifică v.25. O iubire gata să meargă până la sacrificiul suprem. Asta înseamnă că o astfel de iubire nu socotește prețul, ea spune ” sunt gata nu doar să dăruiesc totul, ci să mă dăruiesc cu totul”. O soție copleșită de o astfel de iubire nu are probleme să se supună.

– O iubire care sfințește v.26 -27. Mergând după modelul lui Cristos descoperim că soțul este responsabil de frumusețea caracterului soției. Prin iubire, el o ajută să se sfințească și să fie tot mai frumoasă. 

– O iubire care slujește v.28. Pavel le aduce aminte soților cum se îngrijeau de trupul lor înainte de a se căsători și chiar după. Asta înseamnă slujire: să îl speli, să îl aranjezi. Exact așa trebuie să își iubească soțul soția, ca pe trupul lui.

Unitatea în familie

La momentul acesta, Pavel citează un verset din Genesa, respectiv v.3, pentru a arăta care este planul lui Dumnezeu cu cei doi. Pentru ca familia să oglindească unitatea cerută de Creator, este nevoie atât de dezlipire, cât și de o alipire desăvârşită şi definitivă. Adică, cei doi devin una.

Dezlipire de vechea familie. O familie nu poate funcționa bine dacă cei doi nu „lasă” familia de care au aparținut până la căsătorie. Îi respectă dar nu mai sunt sub autoritatea lor.

Alipirea de soţ şi respectiv de soţie trebuie să fie atât de puternică încât cei doi devin una. Prin această afirmație, Pavel face referință și la unirea fizică dintre cei doi, dar și la unitatea spirituală inseparabilă dintre ei. Planul lui Dumnezeu este ca soțul să rămână lângă soție pentru toată viața. Divorțul nu este parte nici din planul lui Dumnezeu și nici nu este soluția pentru rezolvarea problemelor în viața de familie. 

Aplicaţii 

Pentru ca o familie să funcționeze cât mai bine atât soțul, cât și soția trebuie să caute să Îl cunoască pe Cristos cât mai bine posibil. Din moment ce soția trebuie să se supună soțului ca Domnului și soțul trebuie să o iubească după modelul lui Cristos, este logic că această cunoaștere este esențială. Așadar, cei care nu-L cunosc trebuie să descopere această cunoaștere, iar cei care Îl cunosc trebuie să o aprofundeze

Câteva sugestii practice 

Pentru soție. În lumina a ceea ce spune Pavel ar trebui să te intrebi: Cum te raportezi la Cristos în gândirea şi comportamentul tău? Eşti supusă? Cum vorbeşti cu El? Cât de mult Îl respecţi? În relaţia cu soţul trebuie sa ai aceleaşi standarde comportamentale. Soţul a fost rânduit de Cristos să fie capul familiei.

Pentru soț. Cristos nu și-a dat viața pentru biserică pentru că cei care sunt parte din Biserică meritau. Caută să faci ceva pentru soția ta, un lucru pe care ea îl va percepe ca sacrificiu. Gândește un plan care să o ajute pe soția ta să aibă un caracter mai frumos. Nu impune, ci vezi dacă o poți motiva. Găsește câteva modalități de a o sluji. Urmărește în ce fel se schimbă relația voastră.

Căutați să faceți lucruri împreună pentru Domnul.

Întrebări pentru discuţii 

Descrie ce crezi că se întâmplă într-o familie condusă de un „dictator”?

Crezi că modelul democratic poate funcționa în familie? Explică!

În ce măsură ai urmat tiparul divin pentru viața de familie?

Ce ți se pare cel mai greu să împlinești din ceea ce îți cere Domnul?

Ai curajul să te lași pe mâna Domnului urmând acest tipar?

Păstor Romică Iuga 

Revista Crestinul Azi

3 Comments

  1. tot mai multe voci sau posibilitatea ca cuvinte sa fie adaugate, sant argumente slabe, Elena, nu credeti? |Cuvintele apostolilor sant altceva decat a invatat Domnul isus? Ap. Pavel spune;1Cor. 11;23. Caci am primit de la Domnul ce v-am invatat! Da barbatul trebuie sa fie conducator, sa-si iubeasca sotia ca pe trupul sau iar sotia trebuie sa fie supusa. Multe femei cred asta chiar si cele care nu au pretentia ca sant credincioase.

  2. Tot mai multe voci spun ca textele din biblie unde se spune ca sotia sa fie supusa sotului ar fi adaugate! Si daca te uiti la Isus ,el nu a spus asta.Un text ar fi in Galateni unde in Cristos nu este nici barbat nici femeie,ci sunt una.Fiind una ,nu exista conducator si condus

  3. Se discuta foarte aprins si in zilele noastre despre egalitatea intre sexe. As sugera ca aceasta idee s-a nascut si se intareste crescand, odata cu miscarile feministe care dau la iveala emanciparea femeii. Sunt casatorit de multi ani si am o familie in care ma simt atata eu cat si sotia mea impliniti. Acuma vine intrebarea
    -Care sant locurile din Scriptura in care citim ca sotul si sotia sant egali, cu exceptia mantuirii?
    …ma astept sa primesc raspunsuri clare si nu indirecte. va multumesc!

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.