Data:1 aprilie 2018 Cina Domnului
Tema:Familia creștină – autoritate, unitate și iubire
Text:1 Petru 3:1-13
Verset de aur:1 Petru 3:12
- Autoritatea în familie – soluții pentru familii cu partener necreștin
Apostolul Petru încheie capitolul precedent cu exemplul Domnului Isus care S-a supus dreptului Judecător, printr-o ascultare deplină. Capitolul 3 începe cu un adverb de mod prin care coboară discuția precedentă în familia creștină, însă păstrează principiul: după cum Cristos Domnul a fost supus Tatălui, așa și soția trebuie să fie supusă soțului. În primele două versete prezintă cazul în care într-o familie soțul nu este credincios, iar îndemnul apostolului este evanghelizarea prin trăirea soției: curat și în supunere. Autoritatea soțului este o autoritate delegată de Cuvântul lui Dumnezeu, iar neascultarea soțului nu trebuie să implice o neascultare și din partea soției, ci o înțelegere din partea ei și o trăire pentru câștigarea soțului. În familie autoritatea o are Cuvântul lui Dumnezeu, dacă un soț nu ascultă de Cuvânt, soția nu este îndemnată să asculte ea de Cuvânt, având exemplul Domnului Isus. Pavel explică nivelurile de autoritate în 1 Corinteni 11 când prezintă ca autoritate finală pe Dumnezeu Tatăl, apoi urmează Domnul Isus, structura familiei cu soțul și soția. Ce are de făcut o soție care are un soț necredincios? 1 Petru tratează tema suferinței creștine, iar în toată istoria au fost nenumărate cazuri precum cel prezentat aici. O soție care are un soț necredincios trebuie să se supună soțului în limitele ascultării de Cuvânt, trăind în smerenie. Petru îndeamnă pe soții la o trăire curată și în supunere. În relația cu sine Petru le cere soțiilor să pună accentul pe aspectul interior, pe curăția duhului, nu pe cel exterior, prezentat în versetul 3 care este contrastat de versetul 4. Petru nu transmite neglijarea aspectului exterior, ci condamnă preocuparea exagerată și neglijarea aspectului interior: aici este o proporție inversă. Cu cât cineva se preocupă mai mult de exterior cu atât va fi mai gol interior. Cu cât cineva se preocupă mai mult de intrerior, cu atât va fi mai eficient spiritual în exterior. Socotim versetele 3 și 4 ca fiind actuale și valabile și astăzi, subliniind necesitatea unui duh blând și liniștit, pe care și Domnul îl prețuiete. Credem că Domnul ne-a creat suficient de minunat, iar orice „completare” nu va face decât să ciuntească opera Lui. Credem că atunci când Domnul ne-a creat S-a uitat la noi și a spus: Suficient de frumos, nu mai are nevoie de adăugituri. Cele două relații de care trebuie să țină cont o soție este o relație cu sine (curăție) și cu partenerul (temere). Petru merge de la interior spre exterior și dă exemplul Sarei care avea respect față de soțul ei, observat până și în modul în care i se adresa. Respectul se vede cel mai ușor în adresarea în familie, iar o soție înțeleaptă își va ajuta soțul să Îl cunoască pe Dumnezeu prin trăirea de excepție, unicată, evanghelistică și biblică (fiica Sarei)
Al doilea caz prezentat de Petru este cel al soților care au soții necredincioase, acest lucru este înțeles prin la rândul vostru din versetul 7. Petru spune soților ce să facă, cum să facă și de ce să facă. Întâi, Petru spune ce să facă: să se poarte cu înțelepciune cu soțiile lor. Înțelepciunea biblică presupune frica de Domnul, iar raportarea la partener indiferent dacă este credincios sau nu este prin frica de Domnul. În al doilea rând Petru le spune cum să se raporteze: dând cinste soției ca unui vas mai slab. Imaginea înțeleasă aici este de două vase de pământ, atât soțul și soția, însă unul dintre ele este mai fragil. Conștient de fragilitatea vasului soției, responsabilitatea soțului este să aibă grijă, să fie atent, adică să dea cinste. În al treilea rând le spune de ce să se poarte cu frică de Domnul cu soțiile lor. Motivația este dublă: una prezentă și una viitoare. Cea prezentă: rugăciunile pot fi împiedicate dacă un soț nu se poartă înțelept, și cea viitoare: vor moșteni harul vieții, va conta în viitor când va da socoteală de ce a făcut cu partenerul care este un dar de la Dumnezeu.
- Unitatea în familie ca rezultat al iubirii
Când doi soți se vor purta în felul în care l-a prezentat Petru, atunci vor floarea iubirii nu se va veșteji în pământul căminului lor, iar rodul semănat va fi cel de unitate. Cazuistic, mulți se întreabă de ce nu mai este unitate în familii? Răspunsul este dat de faptul că atunci când lipsește iubirea, va lipsi și unitatea, iar iubirea va lipsi în momentul când nu va mai fi pocăință. Caz: un cuplu este dezbinat. Ce a dus la dezbinare? Absența iubirii. Ce a dus la absența iubirii? Absența fricii de Domnul. Soluția pentru unitate este iubirea care vinde din frica de Domnul. Înainte ca un cuplu să își piardă iubirea își va pierde pocăința.
Petru vorbește despre câteva boli care răcesc pocăința, implicit iubirea și unitatea cuplului este afectată. În versetul 8 este prezentat egoismul, care este absența smereniei și iubirii. O altă boală este prezentată în versetul 9 și este răzbunarea, iar antidotul este să binecuvântăm atunci când avem parte de dispreț, motivația fiind faptul că vom moșteni Cerul într-o zi. În versetul 10 Petru atrage atenția la altă boală: păcatele limbii. Multe căsnicii ar fi nespus mai fericite dacă partenerii ar învăța că tăcerea e de aur, înfrânarea în vorbire este crucială și arată înțelepciunea celui în cauză. În versetul 11 Petru mai discută o boală care răcește iubirea partenerilor: răutatea, încăpățânarea. Recomandarea este să caute pacea. În viață pentru unele lucruri nici nu merită să te lupți, cu atât mai mult în căsnicie. Pacea în familie este atât de prețioasă, este asemenea unui vas foarte fragil, care trebuie tot timpul vegheat de cei doi parteneri, iar cel mai înțelept va ceda în momentele de tensiune, de dragul Domnului și partenerului.
Concluzia lui Petru este că Domnul vede comportamentul celor doi (versetele 12 și 13), iar răspunsurile la rugăciune pot fi împiedicate de lipsa de înțelepciune exprimată în comportament. Dragul meu, ție îți ascultă Domnul rugăciunile? Nu cumva este un blocaj din cauza unor cuvinte grele spuse partenerului? Nu cumva este un comportament egoist care oprește răspunsul tău?
Doi tineri căsătoriți ținându-se de mână pășesc agale prin parc. Imaginea este frumoasă. Aceiași soți, peste ani, vor păși tot ținându-se de mână înaintea dreptului Judecător. Pentru ziua aceea, de dragul Lui și partenerului, să ne purtăm înțelept.