Tema generală a lunii Iulie este: Plantarea de biserici.
Data: 13 Iulie
Tema: Ucenicizarea și plantarea de biserici
Text: 1 Timotei 1:1-5; 1 Cor. 4:16-20; 16:10-11
Verset de sur: 1 Timotei 1:5
Ideea centrală: Formarea de ucenici este cea mai eficientă metodă de plantare de biserici.
Explicaţii contextuale și exegetice:
Pavel îi scrie lui Timotei, adevăratul său copil în credință, o epistolă în care îi oferă instrucțiuni legate de slujirea pe care acesta din urmă trebuie să o facă în calitatea sa de ucenic al lui Hristos. Instrucțiunile pe care Pavel i le oferă lui Timotei sunt derivate din chemarea pe care cel dintâi a primit-o prin porunca lui Dumnezeu, aceea de a fi apostol (trimis, mesager) al lui Isus Hristos (1 Tim. 1:1). Probabil că nu Pavel l-a condus pe Timotei la Hristos (2 Tim. 1:5; 3:15) dar se pare că apostolul a decis să investească în viața tânărului lucrător pe care l-a crezut în stare să fie un ucenic al său și pe care l-a considerat a fi în stare continue procesul formării de ucenici (2 Tim. 2:1-2).
Important de observat este faptul că Pavel îl provoacă pe ucenicul său să-l înlocuiască în responsabilitatea pe care cel dintâi o avea în Efes (1 Tim. 1:3). Astfel, procesul formării de ucenici implică transfer de informație legată de mesajul ce trebuie transmis, dar și transfer de responsabilitate: ucenicul ajunge să facă ceea ce făcea formatorul de ucenici (apostolul). Plantarea de biserici poate fi astfel mult intensificată.
În procesul de formare de ucenici, apostolul Pavel consideră că este important ca ucenicul Timotei să nu se țină de basme și înșirări de neamuri (aceasta ar face să nu înainteze lucrul lui Dumnezeu) ci să-și fixeze o țintă înaltă care a fost stabilită de Dumnezeu și care este concretizată în dragostea care vine dintr-o inimă curată, dintr-un cuget bun și dintr-o credință neprefăcută (1 Tim. 1:5). Aceasta ne indică faptul că procesul de formare de ucenici își atinge scopul doar atunci când țintim în direcția în care ne-a poruncit Domnul să țintim. Astfel evităm situația întâlnită într-o localitate în care un copil trăge cu arcul spre peretele din lemn al unei clădiri aflate lângă marginea drumului. Cei ce treceau pe acolo au fost surprinși de faptul că săgețile erau înfipte chiar în mijlocul țintelor fixate pe perete. Cineva s-a oprit să-l întrebe pe copil cum reușește să țintească cu așa mare precizie înfigând săgețile chiar în mijlocul țintelor. Copilul a răspuns: E foarte simplu! Întâi trag cu arcul și apoi desenez ținta! Noi suntem provocați să găsim ținta stabilită de Hristos în procesul formării de ucenici, nu să ne fixăm propriile noastre ținte!
De asemenea Pavel este convins de faptul că, în procesul de formare a ucenicilor, exemplul personal este vital. El spune: călcați pe urmele mele (1 Cor. 4:16). Este cunoscut faptul că este mult mai ușor pentru alții să facă ce văd la noi decât să facă ce le spunem noi!
Pavel avea un copil spiritual care a urmat exemplul său, Timotei (Filip. 2:20), care le va aduce aminte, prin învățăturile și exemplul său, de felul lui Pavel de purtare în Hristos, care la rândul lui urma exemplul Domnului (1 Cor. 4:17).
Pavel a anticipat faptul că nu toți vor fi de acord cu principiile stabilite de el în procesul formării de ucenici. Unii, conducători sau învățători din biserică, s-au îngâmfat (mândrit) ceea ce a condus spre dezbinări în biserica din Corint (1 Cor. 4:18). Aceasta evidențiază rezistența pe care este posibil să o întâlnească cel ce se implică în procesul formării de ucenici. În cazul acesta puterea Duhului lui Dumnezeu va demostra cine are dreptate și cine nu (1 Cor. 4:19-20; 1 Cor. 2:4-5).
Pavel, în calitatea sa de formator de ucenici, urmărește lucrarea pe care o face ucenicul său Timotei indicând bisericii câteva acțiuni de încurajare față de acesta din urmă: aveți grijă să fie fără frică la voi, căci el este prins ca și mine la lucrul Domnului ….(1 Cor. 16:10-11).
Aplicații / considerente misiologice:
Formarea de ucenici este un proces dificil și costisitor (emoțional), dar reprezintă mandatul pe care Hristos L-a încredințat odinioară ucenicilor săi și prin urmare și nouă astăzi (Matei 28:19-20). Mandatul încredințat de Isus ucenicilor săi accentuează:
- Duceți-vă în toată lumea, nu-i invitați doar pe oameni să vină
- Mergeți la toți oamenii, nu doar la câțiva
- Faceți ucenici, nu doar membri ai bisericii
Apostolul Pavel a luat în serios provocarea pe care i-a încredințat-o Domnul Isus astfel încât pretutindeni pe unde ajungea în călătoriile sale misionare apostolul a format ucenici. Aceasta a fost cea mai eficientă metodă de plantare de biserici (Romani 15:19).
Biserica Domnului din contemporaneitate trebuie să asculte de Dumnezeu și să formeze ucenici ai lui Hristos dintre cei necredincioși și ucenici lucrători dintre cei credincioși.
Nici un conducător n-ar trebui să lucreze „de unul singur”. Nici Dumnezeu nu lucrează singur: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt lucrează împreună pentru împlinirea Planului Întocmit din veșnicie! Eficiența lucrării bisericii nu costă în numărul membrilor acelei biserici cât constă în numărul ucenicilor formați în acea comunitate.
Procesul de ucenicie cu impac se realizează atunci când ucenicii se multiplică după modelul indicat de Pavel lui Timotei: un proces care să parcurgă patru generații de ucenici (2 Tim. 2:1-2).
Un astfel de proces de formare de ucenici nu poate fi demarat și susținut dacă nu există o motivație generată de dragostea pentru cei pierduți în întunericul spiritual și dacă nu există disponibilitate pentru sacrificiu în ce privește propriile noastre proiecte și planuri mărunte (Ioan 12:24).
Ținta stabilită de Hristos și pentru noi, ucenicii Săi din generația aceasta, este: „Duceți-vă și faceți ucenici”.
Întrebări pentru discuții:
Ce putem învăța din exemplul Domnului Isus în privința formării de ucenici?
În ce locuri I-a întălnit, prima dată Isus, pe ucenicii Săi?
Cum a format apostolul Pavel ucenici?
Ce încredințări au primit ucenicii formați de Pavel?
Ce preț credeți că trebuie plătit astăzi în procesul formării de ucenici?
Cum s-ar putea genera o mișcare de formare de ucenici astăzi?
Cornel Boingeanu
Membru al echipei de redactare a Calendarului de Studiu 2014